Vlaamse toetsen 

Wat zijn Vlaamse toetsen?

De Vlaamse toetsen zijn gestandaardiseerde, digitale toetsen die de kennis en vaardigheden van leerlingen in Nederlands en wiskunde meten. Ze zijn ontworpen om een betrouwbaar beeld te geven van de leerprestaties van leerlingen in vergelijking met een grote groep leerlingen.

Waarom zijn er Vlaamse toetsen?

  • Kwaliteitsbewaking: De toetsen helpen om de kwaliteit van het onderwijs te monitoren en te vergelijken tussen verschillende scholen.
  • Individuele begeleiding: Leerkrachten kunnen de resultaten gebruiken om leerlingen individueel beter te begeleiden.
  • Beleidsontwikkeling: Op basis van de resultaten kunnen beleidsmakers beslissingen nemen over hoe het onderwijs verder verbeterd kan worden.

Hoe vaak worden ze afgenomen?

De Vlaamse toetsen worden afgenomen op het einde van het 4e en 6e leerjaar. 

Welke vaardigheden worden er getoetst?

De toetsen focussen op de kernvaardigheden van Nederlands en wiskunde, zoals:

  • Nederlands: Lezen met begrip, schrijven, spelling en grammatica.
  • Wiskunde: Rekenen, meetkunde, algebra en data-analyse.

Hoe worden de resultaten gebruikt?

  • Scholen: Scholen krijgen gedetailleerde feedback over de sterke en zwakke punten van hun leerlingen.
  • Leerlingen: Leerlingen en hun ouders krijgen informatie over de eigen leerprestaties.
  • Overheid: De overheid gebruikt de resultaten om het onderwijsbeleid bij te sturen.


De Vlaamse toetsen zijn een belangrijk instrument om de kwaliteit van het onderwijs in Vlaanderen te monitoren en te verbeteren. Ze sluiten nauw aan bij het Referentiekader Onderwijs Kwaliteit (ROK), dat de normen en waarden beschrijft waarnaar Vlaams onderwijs streeft.

Vlaamse toetsen en het ROK gaan hand in hand:

  • Gemeenschappelijke doelstellingen:
    Zowel de Vlaamse toetsen als het ROK hebben als doel de kwaliteit van het onderwijs te verhogen en ervoor te zorgen dat alle leerlingen de nodige kennis en vaardigheden verwerven.
  • Eindtermen als basis:
    De Vlaamse toetsen zijn gebaseerd op de eindtermen, die een centrale plaats innemen in het ROK. Ze meten in hoeverre leerlingen de verwachte leerdoelen bereiken.
  • Kwaliteitszorg:
    Door de resultaten van de Vlaamse toetsen te analyseren, kunnen scholen hun onderwijs beter afstemmen op de behoeften van de leerlingen en de kwaliteit van hun onderwijs verbeteren. Dit sluit aan bij de nadruk die het ROK legt op kwaliteitszorg.
  • Vergelijking en verbetering:
    De toetsen maken het mogelijk om de prestaties van leerlingen op schoolniveau, gemeentelijk niveau en Vlaams niveau met elkaar te vergelijken. Op basis van deze vergelijkingen kunnen zowel scholen als het onderwijsbeleid bijgestuurd worden.
Dina Geudens, Pamela Gladines, Sanne Hoogendoorn, Lien Janssens en Kiara Vercammen
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin