UDL

 Universal Design for Learning (UDL): Een onderwijskader dat uitgaat van de variatie in leerbehoeften van leerlingen. Het biedt richtlijnen voor het ontwerpen van flexibel onderwijs dat toegankelijk is voor iedereen. UDL richt zich op drie principes:

  • Meervoudige manieren van betrokkenheid: Zorg voor verschillende manieren om leerlingen te motiveren.
  • Meervoudige manieren van presentatie: Bied informatie op diverse manieren aan.
  • Meervoudige manieren van actie en expressie: Geef leerlingen verschillende manieren om te laten zien wat ze geleerd hebben.

Universal Design for Learning (UDL) en R4 van het Referentiekader Onderwijskwaliteit (ROK) – "De school stimuleert de studievoortgang van elke lerende" – kunnen goed aan elkaar worden gekoppeld. UDL is een onderwijskader dat uitgaat van het bieden van flexibele leeromgevingen, zodat alle leerlingen de kans krijgen om te leren en vooruitgang te boeken, ongeacht hun talenten, beperkingen of achtergrond. Dit sluit direct aan bij de kern van R4: het stimuleren van de voortgang van elke leerling. We bespreken hieronder enkele manieren waarop UDL en R4 elkaar versterken. 

  • Toegankelijkheid voor alle leerlingenUDL maakt gebruik van meerdere vormen van presentatie, actie en expressie, en betrokkenheid, zodat alle leerlingen toegang hebben tot het leerproces. Door de leerstof en activiteiten toegankelijk te maken voor verschillende leerstijlen en niveaus, wordt de studievoortgang van elke leerling gestimuleerd.

Voorbeeld: Een les wordt aangeboden met visuele hulpmiddelen, audio-opnames en interactieve                                        werkvormen. Hierdoor kunnen zowel visueel- als auditief-georiënteerde leerlingen de stof beter begrijpen,                        wat hun leerresultaten bevordert.

  • Variatie in instructie en leeractiviteiten: Verschillende vormen van leren worden aangeboden, zodat leerlingen kunnen kiezen hoe zij informatie verwerken en hoe ze hun kennis demonstreren. Door rekening te houden met individuele voorkeuren en behoeften, kunnen alle leerlingen op hun eigen manier groeien, wat de voortgang van elke leerling stimuleert.

Voorbeeld: Bij een schrijfopdracht mogen leerlingen kiezen: een essay schrijven, een presentatie geven, of een visueel storyboard maken. Dit verhoogt de motivatie en maakt de opdracht haalbaar voor diverse leerlingen.

  • Focus op motivatie en betrokkenheid: UDL streeft naar het ontwerpen van lessen die intrinsieke motivatie en betrokkenheid verhogen, bijvoorbeeld door leerlingen autonomie en keuzevrijheid te geven. Gemotiveerde leerlingen hebben een grotere kans op studievoortgang. Door betrokkenheid te stimuleren, wordt leren effectiever.

Voorbeeld: In een geschiedenisles kiezen leerlingen zelf een historisch figuur om te onderzoeken, zodat de les aansluit bij hun interesses. Deze keuzevrijheid verhoogt hun motivatie en betrokkenheid bij de stof.

  • Proactief barrières verwijderen: UDL identificeert en verwijdert potentiële leerbarrières al in de ontwerpfase van het onderwijs. Het wegnemen van belemmeringen helpt leerlingen om zonder onnodige obstakels vooruitgang te boeken.

Voorbeeld: Een toets wordt zowel digitaal als op papier aangeboden, met optionele voorleesopties. Dit zorgt ervoor dat leerlingen met dyslexie of visuele beperkingen geen achterstand oplopen door de toetsvorm.

  • Flexibele leerdoelen en maatwerk: Doelen worden flexibel geformuleerd, zodat leerlingen op verschillende manieren vooruitgang kunnen boeken. Door te differentiëren in doelen, kan de voortgang van zowel sterke als zwakkere leerlingen worden gestimuleerd.

Voorbeeld: In een rekencursus mag een snelle leerling zelfstandig werken aan uitdagende opgaven, terwijl                        een andere leerling meer tijd krijgt en begeleid wordt bij basisvaardigheden.

  • Gebruik van technologie: Technologie wordt ingezet om leren flexibeler en toegankelijker te maken, bijvoorbeeld door gebruik van digitale hulpmiddelen.Technologie ondersteunt gepersonaliseerd leren en maakt het eenvoudiger om leerlingen te helpen hun leerdoelen te behalen.

Voorbeeld: Leerlingen werken met adaptieve leersoftware, zoals een rekentool die zich aanpast aan hun niveau. Hierdoor maakt elke leerling op eigen tempo voortgang.

  • Monitoren en reflecteren: Het leren wordt continu gemonitord en geëvalueerd, zodat lesmethoden en middelen tijdig aangepast kunnen worden. Door regelmatig te reflecteren op de voortgang van leerlingen, kan het onderwijs beter worden afgestemd op individuele behoeften.

Besluit

UDL draagt bij aan het stimuleren van de studievoortgang van elke leerling (R4) door barrières in het leren te minimaliseren, variatie en flexibiliteit te bieden, en te focussen op motivatie en toegankelijkheid. Door de principes van UDL toe te passen, kan een school effectief werken aan inclusiever onderwijs, waarin elke leerling zich op zijn of haar eigen manier kan ontwikkelen. 

Dina Geudens, Pamela Gladines, Sanne Hoogendoorn, Lien Janssens en Kiara Vercammen
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin