Betrokkenheid

Binnen de onderwijsvereniging van Steden en Gemeentes

Met betrokkenheid bedoelen ze het niveau van toewijding en enthousiasme van verschillende individuen waar het OVSG naar streeft. Hierbij staat verbindend samenwerken centraal. Leerlingen en ouders zijn de dichtste partners van een school. De ouders en iedereen die mee verantwoordelijk is bij de opvoeding van een leerling. Vanaf de start moet er gewerkt worden aan een connectie door via laagdrempelig en rechtstreeks contact een warme en duurzame relatie op te bouwen met zowel de leerlingen als ouders. Ouderbetrokkenheid mag daarbij niet vergeten worden. Dit doe je door te investeren in partnerschap waardoor er een constructieve, respectvolle en wederkerige manier ontstaat van met elkaar omgaan. Er is nog een ander aspect dat daarvoor zeer belangrijk is: communicatie. Contact en connectie zijn twee elementen waarop moet worden ingezet. Je neemt dus echt de tijd om ouders live te ontmoeten en blijft authentiek en eerlijk  

Studievoortgang kan niet zonder keuzes maken. Om de onderwijsloopbaan van de leerling zo goed en passend mogelijk te laten verlopen, is er inspraak en verantwoordelijkheid nodig van de ouders en leerlingen. Zij moeten door de school worden ondersteund en begeleid. Uiteindelijk beslissen de ouders nog altijd over de weg die hun kind aflegt. Maar het kind mag natuurlijk niet worden vergeten. Hen motiveren en hun de verantwoordelijkheid geven: ze moeten autonomie ervaren, betrokken voelen bij beslissingen en competent voelen om keuzes te maken.

Onderwijs kan natuurlijk niet zonder leerkrachten en een sterk team dat aan elkaar hangt. Dit wil OVSG verwezenlijken door scholen aan te moedigen om een eigen visie op onderwijsloopbaanbegeleiding te ontwikkelen. De volgende elementen moeten daarin zeker aan bod komen: maximale ontplooiing, leerwinst en participatie. Dit omschrijft waar een school voor staat en wat elke leerkracht hoog in het vaandel moet dragen. De visie moet dus tot bij elk onderwijspersoneel en alle partners terecht komen. Je bent als het ware helder en transpart naar iedereen toe. Zo proberen ze in te zetten op het team, maar een leerkracht kan ook niet zonder leerlingen en ouders. Om die communicatie en overdracht zo vlot mogelijk te laten verlopen is het verzamelen van objectieve en relevante informatie cruciaal. Deze gegevens worden als team geïnterpreteerd, maar het kan niet zonder de stem en context van leerlingen en ouders. Er wordt dus een advies geformuleerd op basis van voldoende informatie die passend is voor de leerling. Deze informatie moet kernachtig worden weergegeven zodat de evolutie van de leerling duidelijk is en er moet een onderscheid worden gemaakt tussen 'need to know' en 'nice to know'.

Dina Geudens, Pamela Gladines, Sanne Hoogendoorn, Lien Janssens en Kiara Vercammen
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin