
Katholiek onderwijs Vlaanderen
BETROKKENHEID
Betrokkenheid is iets wat binnen deze koepel centraal staat. Ze zetten er binnen deze koepel sterk in op het ontwikkelen van de volledige mens. Dat kan alleen maar met de juiste betrokkenheid.
Betrokkenheid van de leerlingen
- Betrokkenheid wordt gestimuleerd door leerlingen te laten reflecteren op zin- en levensvragen in een sfeer van dialoog en respect.
- Scholen creëren ruimte voor leerlingen om betrokken te zijn via leerlingenraden.
- Het curriculummodel Zill legt de nadruk op het actief betrekken van leerlingen in hun leerproces door hun motivatie, interesses en leerplezier centraal te stellen. Dit bevordert niet alleen betrokkenheid, maar ook een diepere verbinding met de leerstof en de school.
Betrokkenheid van de ouders en anderen
- Scholen creëren ruimte voor de betrokkenheid van ouders door een ouderraad te organiseren.
- De visie van het katholiek onderwijs benadrukt samenwerking tussen alle actoren in en rond de school. Leerkrachten, ouders, leerlingen en externe partners werken samen om een kwalitatieve en warme leeromgeving te creëren.
- Binnen deze koepel is er ruimte voor dialoog. De scholen organiseren momenten waarop ouders inspraak kunnen hebben.
Betrokkenheid van de leerkracht
- Het welzijn en de betrokkenheid van leerkrachten zijn cruciaal voor een positieve schoolomgeving. Katholiek Onderwijs Vlaanderen heeft de 'well-be bevraging' ontwikkeld om het welbevinden van het personeel in kaart te brengen.
- Om betrokken te blijven met de leerlingen en de leerstof is het belangrijk om je als leerkracht te blijven professionaliseren. Hierin biedt de koepel ondersteuning.
DE RESULTATEN
Binnen het Katholiek Onderwijs Vlaanderen worden de leerprestaties van leerlingen nauwlettend gevolgd om de onderwijskwaliteit te waarborgen en te verbeteren. Dit gebeurt onder andere door het afnemen van gestandaardiseerde toetsen en de Vlaamse toetsen. Deze toetsen evalueren in hoeverre leerlingen de vooropgestelde leerplandoelen en eindtermen behalen. De resultaten bieden scholen waardevolle inzichten om hun onderwijspraktijken te optimaliseren en gericht in te spelen op de behoeften van hun leerlingen.
De Interdiocesane Proeven (IDP)
- Voor leerlingen in 4e en 6e leerjaar.
- Bestrijken verschillende leergebieden, waaronder Nederlands, wiskunde, wereldoriëntatie en Frans.
- Via een interactief analyserapport kunnen scholen hun resultaten vergelijken met Vlaamse gemiddelden en referentiegroepen.
- Dit stelt hen in staat om sterke punten en aandachtspunten te identificeren en gericht te werken aan kwaliteitsverbetering.
Gewone toetsen
- Schooleigen evaluaties.
- School kiest hoe ze de leerlingen opvolgen en welke meetinstrumenten ze hiervoor gebruiken.
- Tijdens inspectiebezoeken wordt nagegaan in welke mate scholen erin slagen om de ontwikkeling van leerlingen te stimuleren en op te volgen.
Breed evalueren
- Niet alleen de cognitieve prestaties van leerlingen beoordelen, maar ook aandacht besteden aan hun sociale, emotionele en motorische ontwikkeling.
DE EFFECTEN
Deze koepel wil hun leerlingen klaarstomen om te kunnen participeren binnen de maatschappij. Ze focussen zich dan specifiek op:
Kwalificatie:
Het verwerven van de nodige kennis en vaardigheden om succesvol deel te nemen aan de samenleving en het verdere onderwijs- en beroepsleven.
Socialisatie:
Het ontwikkelen van sociale vaardigheden en waarden die bijdragen aan een harmonieuze en rechtvaardige samenleving.
Persoonsvorming:
Het groeien tot autonome en verantwoordelijke individuen met een sterk ethisch besef en een open houding ten opzichte van anderen en de wereld.
HET PROCES
Om als koepel de gewenste resultaten te behalen en de effecten ervan te zien, is het belangrijk om te kijken naar het proces dat je daarvoor aflegt. Hieronder vindt u hoe het katholiek onderwijs Vlaanderen hiermee aan de slag gaat.
Hoe worden de doelen behaald?
Ontwerpen van krachtige leeromgevingen
Scholen creëren gevarieerde leerkansen, zodat leerlingen leerinhouden vanuit verschillende perspectieven kunnen benaderen. Dit bevordert een diepgaand begrip en betrokkenheid bij het leren.
Effectieve didactiek
Leerkrachten formuleren duidelijke leerdoelen en succescriteria in leerlingentaal, kiezen relevante materialen en maken gebruik van digitale leermiddelen om lessen uitdagend en betekenisvol te maken.
Professionalisering van leerkrachten
Scholen investeren in voortdurende professionalisering van leerkrachten, bijvoorbeeld op het gebied van 'leren leren', om effectieve leerstrategieën te integreren en leerlingen te ondersteunen in hun leerproces.
Hoe worden de leerlingen opgevolgd?
Leerlingvolgsystemen
Scholen hanteren leerlingvolgsystemen om de voortgang van elke leerling systematisch te monitoren, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel vlak.
Bieden inzicht in:
- leerprestaties
- leerbehoeften
Klassenraden
Bestaat vaak uit (klas)leerkrachten, de zorgcoördinator en de directie. Zij overleggen regelmatig over de leerontwikkeling en het welzijn van leerlingen, nemen beslissingen over het toekennen van het getuigschrift basisonderwijs en adviseren over de begeleiding van individuele leerlingen.