
GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
Het GO! werkt aan een pedagogisch project wat gebasseerd is op de mensenrechten. Hierin zijn er 2 belangrijke pijlers 'samen school maken' en 'werken aan actief burgerschap'. Hoewel het pedagogisch project al langer bestaat dan het ROK, zijn er wel een aantal aspecten die we terug kunnen vinden uit het ROK. Natuurlijk heeft deze koepel na het ontstaan van het ROK een korte check gedaan om na te gaan of er wel degelijk aan de kwaliteiten van het ROK wordt gewerkt.
BETROKKENHEID
Één van de pijlers van het pedagogisch project is 'samen school maken'. Hieronder zitten er 6 kernwaarden waaraan ze werken: betrokkenheid, engagement, gelijkwaardigheid, openheid, oprechtheid/eerlijkheid en respect.
In dit stukje focussen we ons op de betrokkenheid. In het Gemeenschap Onderwijs vinden ze het heel belangrijk dat leerlingen betrokken zijn in de beslissingen die de school maakt. Daardoor is een hefboom voor deze betrokkenheid en emancipatie, participatie. Hiervoor heeft de koepel ook een leerlingen- en schoolraad. Door participerende leerlingen te creëren, probeert de koepel het welbevinden te verhogen, de schoolomgeving te verbeteren en iedereen te laten emanciperen. Zo houden ze de kwaliteit van de GO! scholen hoog.
Buiten de samenwerking met leerlingen is het ook belangrijk dat er een sterke samenwerking is tussen collega's op de school, buitenstaande partners en vooral ook door ouders van de leerlingen. De scholen mogen echter hun eigen keuze maken naar gelang hoe hard ze hierop willen inzetten.
De samenwerking zorgt ervoor dat er brede en vooral open scholen gecreëerd worden.
DE RESULTATEN
Vlaamse toetsen
De koepel staat zeer positief tegenover de Vlaamse toetsen. Toch zijn er nog een aantal vragen die blijven rondspoken in de hoofden. Is het wel degelijk een goed gegeven dat we alleen Nederlands en wiskunde toetsen als ook de resultaten van wetenschappelijke vakken achteruit gaan? Daarom pleiten ze voor de toetsing van de volledige te kennen inhoud, eindtermen, in plaats van enkel een select deeltje.
Het GO! pleit ervoor om de Vlaamse toetsen te gebruiken om het ROK aan te passen naar een meer realistische vorm en zo de scholen stimuleert om een eigen kwaliteitsbeleid te organiseren gebaseerd op het nieuwe ROK.
Op die manier zullen de toetsen de kwaliteitsdriehoek (school – onderwijsinspectie – pedagogische begeleiding) versterken.
Kennis vs. socialisatie
Het is zeer belangrijk dat de leerlingen kennis op doen, dit blijft dus zeker op de eerste plaats staan, maar socialisatie blijft ook belangrijk. Dit wil zeggen dat hoewel de kennis essentieel is, er nog altijd gewerkt moet worden aan de sociale aspecten.
Kennis is niet alleen belangrijk voor oefeningen in een boek te kunnen maken of in het echte leven dingen te berekenen. Je hebt het ook nodig om standpunten te kunnen innemen van andere en een bepaalde houding te tonen.
Door te zeggen dat kennis zeer belangrijk is bedoelen ze niet dat ze zomaar de lat hoger moeten leggen of de leerstof nog meer moeten aanpassen aan de zwakkere leerlingen. Het is nodig dat er sterk gedifferentieerd wordt. Zo wil de koepel de sterke leerlingen uitdagen om nog meer bij te leren en de zwakkere leerlingen nog meer ondersteunen om toch mee te kunnen en de eindtermen op hun manier te kunnen behalen. Ze willen zich dus extra focussen op de leerling zelf!
DE EFFECTEN
Het GO! wil van elke leerling een leerling maken die in de maatschappij kan participeren. Hiermee bedoelen ze dat de leerlingen gekwalificeerd zijn. Ze gaan geloven in zichzelf doordat ze de juiste ondersteuning en inspraak hebben in hun schoolloopbaan waardoor ze geloven dat alles mogelijk is binnen hun eigen kunnen.
Ook willen ze zeer veerkrachtige leerlingen maken. Dit wil zeggen dat wanneer leerlingen geconfronteerd worden met uitdagingen of moeilijkheden ze toch de weg vinden om er terug boven op te geraken. Om dit te bereiken focussen ze zich sterk op het sociaal-emotioneel leren.
HET PROCES
Studievoortgang
Om
de studievoortgang bij te houden mogen al de scholen onder deze koepel kiezen
welke tool ze gebruiken. Vanuit het macroniveau werd er echter aanbevolen met
Smartschool te werken aangezien dit een zeer gebruiksvriendelijke tool is.
Leerlingvolgsysteem
Smartschool
wordt dan ook gebruikt als leerlingvolgsysteem. Hierin komen al de punten,
rapporten en andere informatie zoals mogelijke keuzes voor het middelbaar,
moeilijkheden, etc. Op deze manier kunnen de collega's, ouders en vooral de
leerlingen zelf opvolgen hoe hun studie loopt. Ook zorgt dit ervoor dat er
zeker voor 98% als het geen 99% de juiste hulp krijgt om tot de juiste
middelbare school en studie te komen en een goed traject af te leggen binnen de
lagere school.