Bronvermelding

Belangrijkste bronnen

Beerens, N. (2024, December 4). TIMSS: leerlingen achteruit voor wiskunde en wetenschappen. Klasse. https://www.klasse.be/736155/timss-2023-vlaamse-leerlingen-achteruit-voor-wiskunde-en-wetenschappen/


Crevits, H. (2015). Referentiekader voor Onderwijskwaliteit [Report]. https://onderwijs.vlaanderen.be/sites/default/files/2021-07/Referentiekader%20OK.pdf   


Een beleid op leerlingenbegeleiding. (n.d.). Voor Directies En. https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/directies-en-administraties/secundair-onderwijs/zorgbeleid-leerlingenbegeleiding-en-clb/een-beleid-op-leerlingenbegeleiding#:~:text=Het%20CLB%20ondersteunt%20de%20school,de%20PBD%20of%20externe%20dienst 

Engagementsverklaring van het katholiek onderwijs. (z.d.-a). https://mabobasis.be/engagementsverklaring-van-het-katholiek-onderwijs/ 


Go. (n.d.). "Samen leren samenleven" - ons PPGO! GO! https://g-o.be/samen-leren-samenleven-ons-ppgo/#MeerInfo 

Go. (n.d.). Vlaamse toetsen. GO! https://g-o.be/vlaamse-toetsen/ 

Het referentiekader voor Onderwijskwaliteit: kwaliteitsverwachtingen en kwaliteitsbeelden. (2021). In Het referentiekader voor Onderwijskwaliteit (pp. 03–07). https://www.onderwijsinspectie.be/sites/default/files/2022-11/OK_magazine.pdf 


Kenniscentrum - Kenniscentrum - Potential. (z.d.). Kenniscentrum - Potential. https://kenniscentrumpotential.be/kenniscentrum/detail/fase-0-brede-basiszorg 

Nws, V. (2023, December 5). Niveau van leerlingen in Vlaanderen daalde nog nooit zo snel. vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/05/onderwijs-pisa-resultaten-wiskunde-lezen-wetenschappen/ 

Opdrachten van het CLB. (n.d.). Voor CLB's. https://www.onderwijs.vlaanderen.be/nl/onderwijspersoneel/van-basis-tot-volwassenenonderwijs/werken-in-een-clb/rol-en-samenwerking-clb/opdrachten-van-het-clb 

PISA 2022: Vlaamse leerlingen doen het opnieuw slechter. (2023, May 12). https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/pisa-2022-vlaamse-leerlingen-doen-het-opnieuw-slechter 

Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS). (z.d.). https://www.onderwijs.vlaanderen.be/nl/onderzoek/vlaams-en-internationaal-onderwijsonderzoek/internationaal-vergelijkend-onderzoek/progress-in-international-reading-literacy-study-pirls 


Rondom ROK - referentiekader onderwijskwaliteit. (2024, September 17). OVSG. https://www.ovsg.be/professionalisering/rondom-rok-referentiekader-onderwijskwaliteit 

Stedelijk en gemeentelijk onderwijs. (6 januari 2025). OVSG. https://www.ovsg.be/ 

Vlaamse toetsen: wat, waarom, wie, wanneer en hoe. (z.d.). Vlaanderen.be. https://www.vlaanderen.be/onderwijs-en-vorming/vlaamse-toetsen/vlaamse-toetsen-wat-waarom-wie-wanneer-en-hoe? 

Waarden. (n.d.). https://pro.g-o.be/themas/over-go/pedagogisch-project/waarden/ 

Wat? (n.d.). PRO. - Katholiekonderwijs.Vlaanderen.
https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/leerlingendossier/wat-is-een-leerlingendossier`` 

wet: Decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding. (n.d.). https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=15236#2 

Buitenlandse bronnen

Betrokkenheid in het onderwijs : onderzoek naar de relatie tussen betrokkenheid en welbevinden, het sociaal emotioneel gedrag en de prestatie van leerlingen - University of Twente Student Theses. (n.d.). https://essay.utwente.nl/74919/ 


ChatGPT
. (2023). ChatGPT.com. Geraadpleegd op 23 januari 2025, van https://openai.com/chatgpt/ 


Gemini AI
. (2023). Gemini. Geraadpleegd op 23 januari 2025, van https://gemini.google.com 


Leerlingvolgsysteem (LVS) - uitleg begrippen onderwijs. (n.d.). https://wij-leren.nl/leerlingvolgsysteem.php   


Ouders & Onderwijs. (2024, 7 februari). Leerlingvolgsysteem in het basisonderwijs - Ouders & Onderwijs. https://oudersenonderwijs.nl/kennisbank/kwaliteit-van-het-onderwijs/toetsen-en-resulaten/leerlingvolgsysteem/ 


Betrokkenheid in het onderwijs : onderzoek naar de relatie tussen betrokkenheid en welbevinden, het sociaal emotioneel gedrag en de prestatie van leerlingen - University of Twente Student Theses. (n.d.). https://essay.utwente.nl/74919/ 


Bronnen als achtergrondinformatie


Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) - Index. (n.d.). https://nces.ed.gov/surveys/pirls/ (Wat is PIRLS en verschil US en BE) https://g-o.be/pers/go-lanceert-kwaliteitstool-voor-gelijke-onderwijskansen/ 


Security. (2020, September 7). betrokkenheid kwaleitscriterium procesgerichte benadering. CEGO Onderzoek & Ontwikkeling. https://expertisecentrum.cego.be/betrokkenheid/   


Security. (2019, January 9). uvense Betrokkenheidsschaal (LBS) - CEGO Onderzoek & Ontwikkeling. CEGO Onderzoek & Ontwikkeling. https://expertisecentrum.cego.be/instrumenten-en-designs/leuvense-betrokkenheidsschaal-lbs/ 


Mondelinge bronnen

Danny Van den wouwer. (25AD, januari). In Regiocoördinator-Antwerpen Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Danny van Den Wouwer | Regiocoördinator-Antwerpen Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Turnhout, Antwerpen, België.  


Miek Van Eyndhoven. (25AD, januari). In pedagogisch adviseur basisonderwijs OVSG vzw • Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten. Pedagogisch Adviseur Basisonderwijs OVSG Vzw • Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten, Turnhout, Antwerpen, België.


Pieter Cnaepkens. (25AD, januari). In Coördinerend Directeur GO! Scholengroep Fluxus. Pieter Cnaepkens, Turnhout, Antwerpen, België.


Veerle Van Ransbeeck. (25AD, januari). In Inspecteur - toelichting. Veerle van Ransbeeck | Inspecteur - Toelichting, Turnhout, Antwerpen, België.

Dina Geudens, Pamela Gladines, Sanne Hoogendoorn, Lien Janssens en Kiara Vercammen
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin