Bronvermelding
Belangrijkste bronnen
Beerens, N. (2024, December 4). TIMSS: leerlingen achteruit voor wiskunde en wetenschappen. Klasse. https://www.klasse.be/736155/timss-2023-vlaamse-leerlingen-achteruit-voor-wiskunde-en-wetenschappen/
Crevits, H. (2015). Referentiekader voor Onderwijskwaliteit [Report]. https://onderwijs.vlaanderen.be/sites/default/files/2021-07/Referentiekader%20OK.pdf
Een beleid op leerlingenbegeleiding. (n.d.). Voor Directies En. https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/directies-en-administraties/secundair-onderwijs/zorgbeleid-leerlingenbegeleiding-en-clb/een-beleid-op-leerlingenbegeleiding#:~:text=Het%20CLB%20ondersteunt%20de%20school,de%20PBD%20of%20externe%20dienst
Engagementsverklaring van het katholiek onderwijs. (z.d.-a). https://mabobasis.be/engagementsverklaring-van-het-katholiek-onderwijs/
Go. (n.d.). "Samen leren samenleven" - ons PPGO! GO! https://g-o.be/samen-leren-samenleven-ons-ppgo/#MeerInfo
Go. (n.d.). Vlaamse toetsen. GO! https://g-o.be/vlaamse-toetsen/
Het referentiekader voor Onderwijskwaliteit: kwaliteitsverwachtingen en kwaliteitsbeelden. (2021). In Het referentiekader voor Onderwijskwaliteit (pp. 03–07). https://www.onderwijsinspectie.be/sites/default/files/2022-11/OK_magazine.pdf
Kenniscentrum - Kenniscentrum - Potential. (z.d.). Kenniscentrum - Potential. https://kenniscentrumpotential.be/kenniscentrum/detail/fase-0-brede-basiszorg
Nws, V. (2023, December 5). Niveau van leerlingen in Vlaanderen daalde nog nooit zo snel. vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/05/onderwijs-pisa-resultaten-wiskunde-lezen-wetenschappen/
Opdrachten van het CLB. (n.d.). Voor CLB's. https://www.onderwijs.vlaanderen.be/nl/onderwijspersoneel/van-basis-tot-volwassenenonderwijs/werken-in-een-clb/rol-en-samenwerking-clb/opdrachten-van-het-clb
PISA 2022: Vlaamse leerlingen doen het opnieuw slechter. (2023, May 12). https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/pisa-2022-vlaamse-leerlingen-doen-het-opnieuw-slechter
Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS). (z.d.). https://www.onderwijs.vlaanderen.be/nl/onderzoek/vlaams-en-internationaal-onderwijsonderzoek/internationaal-vergelijkend-onderzoek/progress-in-international-reading-literacy-study-pirls
Rondom ROK - referentiekader onderwijskwaliteit. (2024, September 17). OVSG. https://www.ovsg.be/professionalisering/rondom-rok-referentiekader-onderwijskwaliteit
Stedelijk en gemeentelijk onderwijs. (6 januari 2025). OVSG. https://www.ovsg.be/
Vlaamse toetsen: wat, waarom, wie, wanneer en hoe. (z.d.). Vlaanderen.be. https://www.vlaanderen.be/onderwijs-en-vorming/vlaamse-toetsen/vlaamse-toetsen-wat-waarom-wie-wanneer-en-hoe?
Waarden. (n.d.). https://pro.g-o.be/themas/over-go/pedagogisch-project/waarden/
Wat?
(n.d.). PRO. - Katholiekonderwijs.Vlaanderen.
https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/leerlingendossier/wat-is-een-leerlingendossier``
wet: Decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs, het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding. (n.d.). https://data-onderwijs.vlaanderen.be/edulex/document.aspx?docid=15236#2
Buitenlandse bronnen
Betrokkenheid in het onderwijs : onderzoek naar de relatie tussen betrokkenheid en welbevinden, het sociaal emotioneel gedrag en de prestatie van leerlingen - University of Twente Student Theses. (n.d.). https://essay.utwente.nl/74919/
ChatGPT. (2023). ChatGPT.com. Geraadpleegd op 23 januari 2025, van https://openai.com/chatgpt/
Gemini AI. (2023). Gemini. Geraadpleegd op 23 januari 2025, van https://gemini.google.com
Leerlingvolgsysteem (LVS) - uitleg begrippen onderwijs. (n.d.). https://wij-leren.nl/leerlingvolgsysteem.php
Ouders & Onderwijs. (2024, 7 februari). Leerlingvolgsysteem in het basisonderwijs - Ouders & Onderwijs. https://oudersenonderwijs.nl/kennisbank/kwaliteit-van-het-onderwijs/toetsen-en-resulaten/leerlingvolgsysteem/
Betrokkenheid in het onderwijs : onderzoek naar de relatie tussen betrokkenheid en welbevinden, het sociaal emotioneel gedrag en de prestatie van leerlingen - University of Twente Student Theses. (n.d.). https://essay.utwente.nl/74919/
Bronnen als achtergrondinformatie
Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) - Index. (n.d.). https://nces.ed.gov/surveys/pirls/ (Wat is PIRLS en verschil US en BE) https://g-o.be/pers/go-lanceert-kwaliteitstool-voor-gelijke-onderwijskansen/
Security. (2020, September 7). betrokkenheid kwaleitscriterium procesgerichte benadering. CEGO Onderzoek & Ontwikkeling. https://expertisecentrum.cego.be/betrokkenheid/
Security. (2019, January 9). uvense Betrokkenheidsschaal (LBS) - CEGO Onderzoek & Ontwikkeling. CEGO Onderzoek & Ontwikkeling. https://expertisecentrum.cego.be/instrumenten-en-designs/leuvense-betrokkenheidsschaal-lbs/
Mondelinge bronnen
Danny Van den wouwer. (25AD, januari). In Regiocoördinator-Antwerpen Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Danny van Den Wouwer | Regiocoördinator-Antwerpen Katholiek Onderwijs Vlaanderen, Turnhout, Antwerpen, België.
Miek Van Eyndhoven. (25AD, januari). In pedagogisch adviseur basisonderwijs OVSG vzw • Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten. Pedagogisch Adviseur Basisonderwijs OVSG Vzw • Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten, Turnhout, Antwerpen, België.
Pieter Cnaepkens. (25AD, januari). In Coördinerend Directeur GO! Scholengroep Fluxus. Pieter Cnaepkens, Turnhout, Antwerpen, België.
Veerle Van Ransbeeck. (25AD, januari). In Inspecteur - toelichting. Veerle van Ransbeeck | Inspecteur - Toelichting, Turnhout, Antwerpen, België.